De woning oplevering
De woning oplevering is een belangrijk juridisch moment, want u ontvangt de sleutel van de woning. Hoe verloopt een oplevering van een woning?
Bij de woning oplevering loopt u samen met de makelaar door de woning en wordt er een inspectie rapport van de oplevering gemaakt, dit word ook wel de eindinspectie genoemd. Daarin worden indien nog aanwezige gebreken aan de woning genoteerd. Dit inspectie rapport wordt door de verkoper, koper en makelaar ondertekend. De koper verklaart hiermee dat hij de woning aanvaardt, met uitzondering van de genoteerde oplevering gebreken. De verkoper moet de gebreken uit dit rapport binnen een gestelde termijn herstellen.
Vaak wordt de woning netjes opgeleverd in dezelfde feitelijke staat waarop de woning destijds is aangekocht.
Aansluitend na de eindinspectie is verplaatsen naar de notaris om de leveringsakte te ondertekenen.
Vanaf de oplevering moet u de woning verzekeren, want schade aan de woning komt dan voor uw eigen rekening.
Enkele essentiële zaken die van belang zijn om na te lopen zijn als volgt ;
• opstal verzekering voor de woning regelen op de dag van levering,
• energie label, deze is vaak reeds eerder overhandigd,
• lopende abonnementen van de woning opzeggen / wijzigen,
• gas, water en stroom meterstanden regelen op de dag van levering en deze doorgeven.
Dit word ook vermeld in het eindinspectie rapport en van de standen wordt een foto gemaakt.
• internet verhuizen en eventueel email adres wijzigen en doorgeven aan belanghebbende,
• de lijst van roerende zaken bij de eindinspectie na lopen van hetgeen wat wordt overgedragen,
• en uiteraard legitimatie meenemen naar de notaris,
Wij hopen dat deze informatie u heeft geholpen om meer inzicht te geven van de woning oplevering.
Mocht u verder nog vragen hebben dan kunt u ons gerust bellen.